Sista färden enligt byborna i Långuddens version
Den muntliga historia som lever kvar på
Långudden idag bland dagens äldsta (mina föräldrars generation) är att Kullern
försvunnit på väg till Arjeplog. Kullern ska ha tagit roddbåten uppöver sjön
och sedan gått. Det fanns ingen landsväg utan man gick längs stigar. Orsaken
till att han gått iväg är oklar. Han har i alla fall inte kommit fram till Arjeplog
(eller i något fall till Arvidsjaur). Han har inte hittats förrän efter något år.
Lämningarna efter ”Kullern” kommer hem i en säck.
Det var inte mycket kvar av honom då. Den
långa vandringsstav han alltid hade med sig samt snusdosan gjorde att de skelettdelar
som fanns kunde härledas som Kullerns kvarlevor.
När jag frågat ett antal olika släktingar
verkar de vara ense om att benen kommit till Långudden i en säck och man antar
att det var det hans äldsta son Carl Aron Hansson som hämtat benen. Varifrån
dessa hämtats är inte riktigt glasklart. Man säger: ”De kom väl från Arjeplog?”
Med en liten tvekan. Logiskt sett borde de ha hittats i Arjeplogstrakten för
annars hade man nog tagit dem direkt till kyrkplatsen Arvidsjaur. I väntan på att benen ska fraktas till kyrkan
i Arvidsjaur har säcken hängt i ”fusporten”, ladugårdsporten till ”Gula huset”
eller möjligen i bodan, som förmodligen är Långuddens äldsta byggnad. Den stod
då mellan bostadshuset (numera ”Gula huset”) och båtlänningen enl. Ingemar
Renberg, Hedvig Renbergs son. Han minns att hon berättat att säcken hängde på
en tom hässja – det var slåttertid – i väntan på att man skulle ha tid att fara
till Arvidsjaur. En del menar att barnen varit rädda för att gå förbi säcken,
”där benen skramlade”. 1889 hade man: Josefina: 1 år, Sara 7år, Jonas 11 år, Nikodemus
13 år, Kalle 15 år, Eva 18 år, Anna 20 år boende hemma. Men dessutom var folk
rätt vidskepliga. Lappkvinnan var ju vuxen och skrämdes av Kullern. Faktumet
att barnen varit så rädda talar mot att benen skulle ha hängt i bodan eftersom
man kanske går förbi den mer sällan.
Vad gäller säcken har några sett framför sig
att det var en ryggsäck men på den tiden använde man i stället en näverkont så tolkningen
att det var en ryggsäck beror nog på lyssnarnas egna tolkningar. Mer troligt
var det någon slags säck i säckväv. Min upplevelse är dock att de flesta sagt
att säcken hängt i fusporten men att man på en följdfråga om platsen tvekat
lite. Dessa historier har min morfar Elof och faster Hedvig hört av sin farfar resp.
farmor. Sonen resp. sonhustrun till Kullern. De var goda berättare. Detta är
också min bild av historien. Tror att man är ganska nära sanningen här även om detaljer
skiljer sig och någon kan ha misstolkats.
På bygden har det funnits olika uppgifter om
hur lång tid som dröjt innan han hittats, orsaken till hans sista vandring och hur
det gick till när han fraktades ner till Arvidsjaur. Mest skiljer sig
historierna i när allt skulle ha skett.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar